Držte si chrípku od tela - 10 tipov ako na to

S príchodom zimy začína teplomer ukazovať chladnejšie teploty a nastáva obdobie, kedy je naše telo vystavené vírusom, baktériám a sezónnej depresii častejšie než obvykle. Nemusíte ale zúfať, existuje niekoľko tipov a trikov, ktoré vám uľahčia život v chladnom počasí. Chce to len trochu prípravy a „bojový plán“, ako na to. 

 

DRŽTE SI CHRÍPKU A PRECHLADNUTIE OD TELA

Chrípka a prechladnutie sú najčastejším ochorením a bežný človek ich prekoná aj viackrát v roku. Dnes poznáme viac než 220 rôznych typov vírusov, ktoré napádajú náš organizmus a zvyčajne prepuknú do troch dní. Cítime sa nesvoji, páli nás v krku a bolí nás celé telo. Štandardne sa telo z chrípky dostane za cca 7 dní, no každý z nás je iný, preto sa liečba môže predĺžiť aj na niekoľko týždňov.

A ako sa najlepšie vysporiadať s prechladnutím?

 

HYGIENA

Časté umývanie rúk je najúčinejšie pravidlo, ako sa čo najrýchlejšie dostať z chrípky. V prvom rade slúži ako prevencia pred nakazením. Dbajte na to, aby ste mali krátke nechty, tam sa totiž udržuje najviac baktérií, i keď máte ruky umyté. Ruky si umývajte pravidelne a dávajte pozor, aby ste si zbytočne nesiahali do úst či nešúchali oči.

 

VÝŽIVA A SPÁNOK

Konzumujte zvýšené množstvo ovocia a zeleniny. Čím bude prísun pestrejší a farebnejší, tým viac antioxidantov do seba dostanete. Naštartujú váš imunitný systém a pomôžu vám v boji s nachladnutím.

Adekvátna dĺžka spánku je dôležitá pre silnú imunitu. Štúdia z roku 2016 ukazuje, že nočný spánok kratší ako 6 hodín je rizikom pre dobré zdravie a hlavne zvyšuje riziko nachladnutia. Oddychujte – vaše zdravie sa vám odvďačí!

 

DOPLNKY VÝŽIVY PRI CHRÍPKE A PRECHLADNUTÍ

 

ZINOK TABLETOVÝ

Niektoré štúdie ukazujú, že zinok môže skrátiť nachladnutie až o jeden deň. Je veľmi účinný aj vtedy, ak už máme pocit, že na nás „niečo lezie“.  

Odporúčané dávkovanie: 30 mg denne alebo ako je uvedené na obale

 

VITAMÍN C

Štúdia z roku 2014 ukázala, že zvýšená dávka vitamínu C v priebehu chladných mesiacov, môže znížiť riziko nakazenia sa chrípkou a zároveň skrátiť obdobie liečby, ak už nachladnutie prebieha.

Odporúčané dávkovanie: 500mg - 2000mg denne a to aj v prírodnej forme.

 

VITAMÍN D

Deficit vitamínu D počas zimných mesiacov zvyšuje riziko nachladenia. Vystavovanie sa slnečným lúčom a konzumácia vitamínu D je skvelým pomocníkom pri prevencii.

Odporúčané dávkovanie: 2000 – 5000 IU denne

 

PROBIOTIKÁ

Zdravé črevo = silný imunitný systém. Štúdia z roku 2015 v časopise Journal of Allergy and Clinical Immunology ukázala, že bakteriálna diverzita čreva je dôležitou súčasťou prevencie príznakov alergie a astmy. V čreve je 70 – 80 % našej imunity, preto je vhodné starať sa o zdravú črevnú flóru. Probiotiká a ich užívanie je výbornou prevenciou proti ochoreniu dýchacích ciest, ale zároveň už aj pri prebiehajúcom ochorení prínosových dutín. Posledné poznatky ukazujú, že ľudia, ktorí užívajú probiotiká aspoň 2x ročne, užívajú antibiotiká menej než tí, čo probiotiká neužívajú. 

Odporúčané dávkovanie v rozmedzí: 2 – 30 miliárd prospešných baktérii

 

BAZA ČIERNA

Baza čierna (Sambucus nigra L.) je bohatá na antioxidanty, užíva sa spoločne s Echinaceou – pri prechladnutí sú dôležité hlavne ich anti-vírusové a anti-bakteriálne účinky.

 

OLEJE PANENSKÉ

Oleje z mäty, zázvoru ale aj oleje s bohatým obsahom omega 3 zvyšujú imunitu a podporujú nervovú sústavu, čím sa sa dostávate aj do psychickej pohody, ktorá výrazne pomáha v boji proti stresu a väčšine chorôb. 

 

ESENCIÁLNE OLEJE

Rozmarín, mäta a eukalyptus sú doporučené na zníženie symptómov pri nachladnutí. Môžete sa nimi potierať alebo použiť do difúzera.  

 

VYHNITE SA NADMERNÉMU UŽÍVANIU ANTIBIOTÍK U DETÍ

V roku 2018 prebehol v Amerike výskum, kde sa zistilo že predpisovanie antibiotík do prvého roku života môže vo zvýšenej miere za to, že detičky sú náchylné na vznik astmy. Zrejme je to podmienené tým, že sa užívaním antibiotík zničia prospešné črevné baktérie, ktoré sú zo 70% zodpovedné za dobrú imunitu. Preto užívajte antibiotiká iba ak je to naozaj nevyhnutné.

 

VÝŽIVA

Rozumná strava obsahujúca veľkú časť rastlinných zložiek je perfektný nástroj v boji proti zápalovým procesom v tele. Polotovary a spracovaný cukor v strave spôsobujú nielen zápaly, ale zároveň dráždia pľúca a sťažujú dýchanie. Množstvo zeleniny, ovocia, omega 3 mastných kyselín a stredomorská strava znižuje riziko astmy - výskum z roky 2015 s názvom Lung.

 

RYBÍ OLEJ

Rybí olej je najbohatším zdrojom esenciálnych mastných kyseliny, hlavne omega-3, ktoré pozostávajú predovšetkým z kyseliny eikozapentaénovej (EPA) a kyseliny dokosahexaénovej (DHA). Telo si esenciálne mastné kyseliny nevie samo vytvoriť, musíme si ich dopĺňať buď pomocou stravy alebo pomocou výživových doplnkov. A prečo ich naše telo tak veľmi potrebuje? Majú vplyv na nervový systém – aj pri samotnom vývoji, čo je poznať u detí (bývajú koncentrovanejšie, používa sa aj na liečbu ADHD), prospievajú srdcu, cievam, podporujú znižovanie cholesterolu, blokujú tvorbu histamínu, čím zabraňujú alergickým reakciám tela, môžu zmierňovať negatívne účinky očkovania. Sú taktiež veľmi podstatné pre zrak a imunitný systém.  

Odporúčané dávkovanie: 1000 – 4000mg denne

 

SEZÓNNA DEPRESIA

Sezónna depresia, známa aj ako sezónna afektívna porucha, je porucha nálady spojená s pocitom smútku a stratou radosti. Môže spôsobiť stratu energie, nedostatok ochoty zúčastňovať sa na záujmových aktivitách, beznádej a zmeny v spánku a stravovacích návykoch. Nemusíte ale zúfať, trpia ňou milióny ľudí na celom svete a často krát je zapríčinená práve chladným počasím a nedostatkom slnečného žiarenia. S príchodom jari je veľmi pravdepodobné, že zase ustúpi. Počas zimy je preto vhodné dopĺňať si Vitamín D omega 3 nenasýtené mastné kyseliny – tie majú vplyv na nervový systém, čím pôsobia na zníženie výskytu depresií a na duševné zdravie.

 

 

Zdroje:

  • Prather AA, Leung CW. Association of Insufficient Sleep With Respiratory Infection Among Adults in the United States. JAMA internal medicine. 2016;176(6):850-852. doi:10.1001/jamainternmed.2016.0787.
  • Johnston CS, Barkyoumb GM, Schumacher SS. Vitamin C Supplementation Slightly Improves Physical Activity Levels and Reduces Cold Incidence in Men with Marginal Vitamin C Status: A Randomized Controlled Trial. Nutrients. 2014;6(7):2572-2583. doi:10.3390/nu6072572.
  • Hao Q, Dong B, Wu T. Probiotics for preventing acute upper respiratory tract infections. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015, Issue 2. Art. No.: CD006895. DOI: 10.1002/14651858.CD006895.pub3
  • Ben-Arye E, Dudai N, Eini A, Torem M, Schiff E, Rakover Y. Treatment of Upper Respiratory Tract Infections in Primary Care: A Randomized Study Using Aromatic Herbs. Evidence-based Complementary and Alternative Medicine : eCAM.  2011;2011:690346. doi:10.1155/2011/690346.
  • Pediatr Allergy Immunol. 2018 Mar 31. doi: 10.1111/pai.12902.
  • Association Between Adherence to the Mediterranean Diet and Asthma in Peruvian Children.
  • Rice JL, Romero KM, Galvez Davila RM, Meza CT, Bilderback A, Williams DL, Breysse PN, Bose S, Checkley W, Hansel NN, GASP Study Investigators. Lung. 2015 Dec; 193(6):893-9.
  • Huang YJ, Boushey HA. The Microbiome in Asthma. The Journal of allergy and clinical immunology. 2015;135(1):25-30. doi:10.1016/j.jaci.2014.11.011.
  • Shaikh MN, Malapati BR, Gokani R, Patel B, Chatriwala M. Serum Magnesium and Vitamin D Levels as Indicators of Asthma Severity. Pulmonary Medicine. 2016;2016:1643717. doi:10.1155/2016/1643717.
  • Papanikolaou Y, Brooks J, Reider C, Fulgoni VL. U.S. adults are not meeting recommended levels for fish and omega-3 fatty acid intake: results of an analysis using observational data from NHANES 2003–2008. Nutrition Journal. 2014;13:31. doi:10.1186/1475-2891-13-31.
  • Explore (NY). 2017 Jul - Aug;13(4):279-280. doi: 10.1016/j.explore.2017.04.017. Epub 2017 Apr 21.
  • Nutr Res Rev. 2016 Jun;29(1):1-16. doi: 10.1017/S0954422415000116. Epub 2016 Jan 26.
  • Wolsk HM, Chawes BL, Litonjua AA, et al. Prenatal vitamin D supplementation reduces risk of asthma/recurrent wheeze in early childhood: A combined analysis of two randomized controlled trials. Cameron DW, ed. PLoS ONE. 2017;12(10):e0186657. doi:10.1371/journal.pone.0186657.
  • Vi ljoen K, Segurado R, O’Brien J, Murrin C, Mehegan J, Kelleher CC. Pregnancy diet and offspring asthma risk over a 10-year period: the Lifeways Cross Generation Cohort Study, Ireland. BMJ Open. 2018;8(2):e017013. doi:10.1136/bmjopen-2017-017013.
  • Shaikh MN, Malapati BR, Gokani R, Patel B, Chatriwala M. Serum Magnesium and Vitamin D Levels as Indicators of Asthma Severity. Pulmonary Medicine. 2016;2016:1643717. doi:10.1155/2016/1643717.
  • Blatter J, Brehm JM, Sordillo J, et al. Folate Deficiency, Atopy, and Severe Asthma Exacerbations in Puerto Rican Children. Annals of the American Thoracic Society. 2016;13(2):223-230. doi:10.1513/AnnalsATS.201508-549OC.
  • iherb.com

Tento blog nie je určený na diagnostiku, liečbu alebo lekárske poradenstvo. Obsah poskytovaný na tomto blogu slúži len na informačné účely. Konzultujte so svojím lekárom alebo iným zdravotníckym pracovníkom akékoľvek zdravotné možnosti týkajúce sa diagnostiky alebo liečby. Informácie na tomto blogu by sa nemali považovať za náhradu za poradenstvo zo strany zdravotníckeho personálu. Nároky týkajúce sa konkrétnych produktov v rámci tohto blogu nie sú schválené na diagnostiku, liečbu alebo prevenciu chorôb.

 

 

Cookies používame pre vaše lepšie nakupovanie. Potvrdením dáte suhlas s ich používaním. Pekné leto prajeme.